|
Syndrom vyhoření u středoškolských učitelů
Báčová, Tereza
Tématem této bakalářské práce je přiblížení problematiky syndromu vyhoření u středoškolských pedagogů. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje stručný souhrn informací o pedagogické profesi, zejména o její historii a náročnosti. Podrobněji se práce zaměřuje na syndrom vyhoření u středoškolských pedagogů. Jsou zde uvedeny jeho příčiny, symptomy, jednotlivé fáze, diagnostické metody, možnosti terapie a také informace, jak syndromu vyhoření předcházet. Praktická část práce obsahuje kvantitativní výzkum, který zjišťuje, zda a v jaké míře se vyskytuje syndrom vyhoření u pedagogů středních škol v Jihomoravském kraji. Z dotazníkového šetření vyplývá, že ve třech zkoumaných oblastech vyhoření (osobní, pracovní a směrem k žákovi) se u pedagogů jako celku neprokázal výskyt syndrom vyhoření. Dále došlo z jištění, že k syndromu vyhoření jsou více náchylné ženy. Vyhořením trpí nejvíce pedagogů s délkou praxe 11-20 let. Dále bylo zjištěno, že syndromem vyhoření jsou nejvíce ohroženi pedagogové ze zdravotnické školy. Silný vliv na vyhoření má nepřímá pedagogická činnost. Výzkum celkového vyhoření neprokázal výskyt vyhoření u zkoumaného vzorku pedagogů, avšak individuální hodnocení jednotlivých respondentů je různorodé, kdy někteří nejsou vyhořelí, zatímco jiní vykazují velmi silné vyhoření.
|